KÖPVILLKOR

Välkommen att handla från Ergoff Miljö AB, organisationsnummer 556595-7809. Vi säkerställer en trygg e-handel bland annat genom att till fullo uppfylla de regler som finns i konsumentköplagen för privatkonsumenter och i köplagen för företag. En sammanfattning av våra specifika köpvillkor finner du här nedan.

Produkter

Förutom de produkter som är köpbara i webbutiken tillhandahåller Ergoff en stor mängd produkter och lösningar framför allt inom kontorsinredning. Om du inte hittar det du söker är du välkommen att mejla dina önskemål och frågor till info@ergoff.se så återkommer vi med personliga svar, offerter, förslag med mera. Våra duktiga representanter på fältet, som bemannar stora delar av landet, har också möjlighet att besöka er för att gå igenom specifika behov, önskemål och annat.

Priser

Om inte annat anges så visas samtliga priser exkl. moms.

Leveranstider

Ergonomitillbehör, arbetsplatsbelysning, massagefåtöljer och lagerförda arbetsstolar levereras normalt inom 1–3 arbetsdagar. För övriga arbetsstolar är leveranstiden normalt mellan 2–4 veckor.

Orderbekräftelse

Då vi behandlat din order får du automatiskt ett mejlsvar som du inte behöver svara på om allt ser ut att stämma i din beställning. Då leverans sker inom 1–3 dagar skickas ingen ytterligare orderbekräftelse om du inte själv begär det. Om du beställt varor med leveranstid mejlar vi inom ett par dagar från din beställning en orderbekräftelse där vi anger preliminär leveranstid. Observera att leveranstiden är preliminär och att vi inte kan lova leverans på exakt dag. Om det är av stor vikt – t. ex. vid inflyttning, invigning etc. – och du begär det särskilt, uppdrar vi speciellt till transportören att leverera exakt dag.

Fraktkostnader

Dessa fraktvillkor gäller endast vid beställning i webbutiken. Fraktkostnaderna beräknas efter vikt och volym. Skrymmevolymen beräknas enligt formeln 1 kubikmeter = 280 kg. Det innebär att en stol t.ex. kan viktberäknas till 50 kg fast vikten bara egentligen är 25 kg – beroende på volymen. Vi tillämpar följande fraktkostnader för inrikes sändningar. Nedanstående fraktpriser är exklusive moms.

Inrikes
1–5,99 kg=116 kr   6–10,99 kg=140 kr   11–15,99 kg=175 kr   16–20,99 kg=228 kr   21–35,99 kg=272 kr   36–50,99 kg=327 kr   51–75,99 kg=383 kr   76–100,99 kg=466 kr   101–249,99 kg=611 kr   250–1000 kg=755 kr

Utrikes till Norge, Åland och EU
1–5,99 kg=216 kr   6–10,99 kg=244 kr   11–15,99 kg=278 kr   16–20,99 kg=322 kr   21–35,99 kg=389 kr   36–50,99 kg=499 kr   51–75,99 kg=566 kr   76–100,99 kg=633 kr   ≥101 kg=699 kr

Transport

Leverans till företag sker med DB Schenker. I transportuppdraget ingår normalt leverans till yttre port i gatuplan. Om din arbetsplats inte alltid är bemannad mellan 08.00–17.00 måste du ange vilka tider det är obemannat, alternativt begära telefonavisering för 70 kr extra. Uppbärning i t.ex. trappor kan inte garanteras. Om annan transportlösning önskas måste detta anges och kan då komma i fråga för extra debitering. Ansvaret för varan övergår till kunden i samband med att transporthandlingarna signeras av kunden. Om synliga emballageskador eller misstanke om transportskada på godset föreligger ska detta anmälas till chauffören direkt. Dold transportskada MÅSTE anmälas till oss inom tre dagar för att transportskadan ska kunna godkännas. I samband med detta bör emballage sparas.

Leverans till privatpersoner sker för varor under 20 kg med DB Schenker Privpak. Varorna hämtas då ut vid ditt närmaste utlämningsställe för ombud. Du får SMS-avisering om var och när du kan hämta ut dina varor. Större gods levereras med DB Schenker på dagtid. Du får då en telefonavisering (kostnadsfritt) från DB Schenker där utkörningsdag, samt om det blir för- eller eftermiddag, avtalas. Om DB Schenker kört ut till din adress utan att du är där anses deras uppdrag fullgjort och du får antingen hämta varorna på DB Schenkers terminal eller betala extra för en utkörning till. Ansvaret för varan övergår till kunden i samband med att transporthandlingarna signeras av kunden. Om synliga emballageskador eller misstanke om transportskada på godset föreligger ska detta anmälas till chauffören eller utlämningsombudet direkt. Dold transportskada MÅSTE anmälas till oss inom tre dagar för att transportskadan ska kunna godkännas. I samband med detta bör emballage sparas.

Betalning

Direktfaktura

Fakturering direkt från Ergoff Miljö AB erbjuds till kreditgodkända aktiebolag, offentliga organisationer och myndigheter. Vid direktfakturering skickas fakturan direkt från Ergoff med vanligtvis 30 dagars netto. Ergoff förbehåller sig rätten att kreditpröva kunden och ev. meddela andra betalningsvillkor om detta är erfoderligt.

Kortbetalning

Kortbetalning med VISA/MasterCard erbjuds till företag, organisationer och privatpersoner inom Europa. Partner för kortbetalning är Svea Ekonomi AB.

Svea-Faktura

Betalning via Svea-Faktura erbjuds i samarbete med Svea Ekonomi till svenska företag, organisationer och privatpersoner. För att handla mot Svea-Faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du som privatperson är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. För företag gäller att det måste var registrerat i bolagsverkets register. Samtliga Svea-Fakturor är av Ergoff Miljö AB överlåtna till Svea Ekonomi AB. Fakturans betalningsvillkor är 10 dagar. När du väljer Svea-faktura utgår en mindre faktureringsavgift om 20 kr. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag, f.n. SEK 60:- exkl. moms till privatpersoner och 450:– exkl. moms till företag, samt dröjsmålsränta med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

Svea Delbetalning

Svea Ekonomi AB erbjuder Dig som privatperson att, efter godkänd kreditprövning som sker efter Du fyllt i personuppgifterna i Kassan, teckna ett kontokreditavtal på de villkor som framgår av de allmänna villkoren till bilagt kontoavtal. Ett kontoavtal innebär att Du får en kredit som Du kan använda till inköp hos till Svea anknutna leverantörer. För varje tillfälle Du betalar till Svea så kan Du disponera motsvarande kreditutrymme som Du amorterar för andra inköp under den tid som kontokreditavtalet gäller. Krediterbjudandet gäller det belopp som anges i kontoavtalet. Kredittiden väljer Du genom att kryssa i det alternativ som passar Dig bäst. Du åtar Dig att inom kredittiden återbetala hela krediten. Det innebär att Du varje månad måste betala minst den summa som framgår av det val Du gjort. Självklart kan Du betala mer eller betala hela krediten på en gång utan att detta kostar något extra. Om Du vill utnyttja kontokrediten under kredittiden för andra köp kommer – för att krediten skall vara slutbetald inom den avtalade kredittiden den lägsta månadsbetalningen att höjas. Ju kortare kvarvarande kredittid desto högre lägsta månadsbetalning. Vill Du ha kvar samma lägsta månadsbetalning kan Du kontakta Svea på telefon 08-7352969 och ansöka om förlängd kredittid. Av datatekniska skäl kommer Svea, om Du utnyttjar kontokrediten för flera inköp att tills vidare fakturera Dig separat för de olika köpen. Självklart slipper Du i så fall att betala för mer än en aviseringsavgift per månad. Om Du inte särskilt meddelar Svea kommer Svea att för Din räkning att betala Ditt inköp hos Ergoff Miljö AB. Har Du några frågor så kan du ringa 08-7352969 för närmare information. Läs mer om allmänna villkoren på www.sveawebpay.se/kontovillkor

Garantier

Produkter levererade av Ergoff har där ej annat anges 2 års produktgaranti. Arbetsstolar har som regel 5 års garanti. För massagefåtöljer gäller två års garanti för privatpersoner och 1 års garanti för företag. Företag som nyttjar fåtöljerna betydligt mer frekvent än i hemmet tecknar ofta driftsgarantiavtal med s.k. ”på plats-garanti” i 2–3 år. Kontakta alltid Ergoffs kundtjänst innan en ev. retur p.g.a. reklamation.

Öppet köp

Om du önskar öppet köp i upp till två veckor för en produkt anger du Öppet köp i kommentarsfältet. Öppet köp tillämpas för de flesta tillbehörsprodukter och lagerförda arbetsstolar för att Ergoffs lösningar ska fylla sitt behov och ge trygga, nöjda kunder. Vid retur i samband med öppet köp svarar kunden för att produkten returneras i sitt originalemballage och i oklanderligt skick. Inga anteckningar eller annan åverkan får ske på originalemballaget. Kundens enda åtagande för att ha möjligheten att prova sin lösning är att svara för ev. returfraktkostnad. Om valt betalsätt är faktura med 30 dagars betaltid, krediteras fakturan i samband med att godkänd retur kommit Ergoff tillhanda. För redan betald vara sker återbetalning på samma sätt.

Returer

 

Alla returer ska innan de verkställs först godkännas av vår kundtjänst. Returer ska ske med företagspaket som levereras till vårt Centralkontor eller i förekommande fall till våra tillverkares adress. Tillsammans med alla returer ska ligga ett följebrev som beskriver orsaken till retur och om varan är behäftad med fel dvs. en felbeskrivning. Returen ska även referera till ett fakturanummer.

Registrering och hantering av personuppgifter

Att skapa ett eget konto och inloggning är frivilligt, men underlättar för dig som är återkommande kund. I det fall du väljer att skapa ett konto så lagras personuppgifterna av oss. Dina kunduppgifter på www.ergoff.se skyddas med ditt användarnamn och lösenord. Personuppgifter som du lämnar till oss, inklusive personnummer, 
används för orderhantering, fakturering och information. Dina uppgifter 
kommer inte att säljas vidare eller överlåtas och vi garanterar att ingen 
annan än Ergoff, och i förekommande fall de betaltjänstföretag vi samarbetar med, har tillgång till uppgifterna. Vi kan komma att använda dina personuppgifter för att informera om nyheter och erbjudanden i det fall du inte avböjer att få information. Du kan när du vill be oss ta bort dina uppgifter från vårt register.

Du har enligt 26 § personuppgiftslagen (1998:204) rätt att gratis, en gång per kalenderår, efter skriftligt undertecknad ansökan ställd till oss, få besked om vilka personuppgifter om dig som vi behandlar och hur vi behandlar dessa. Du har också rätt att enligt 28 § personuppgiftslagen begära rättelse i fråga om personuppgifter som vi behandlar om dig. Ergoff följer även i alla andra stycken PUL (personuppgiftslagen).

Till sist – är du nöjd?

Meddela oss omgående om det är något du inte är nöjd med så lovar vi att göra vårt bästa för att hjälpa till. Gör oss en tjänst och tipsa dina vänner och affärsbekanta om du är nöjd med oss. Vi existerar och utvecklas sedan starten 1995 av ett enda skäl och det är genom nöjda kunder som fortsätter att handla av oss. Vi är ödmjukt medvetna om detta och gör vårt bästa för att hjälpa dig till en bättre lösning så att du ska kunna må bra, trivas och göra ett ännu bättre jobb.