Andning

Andas rätt och undvik huvudvärkMota huvudvärk med andning

Hur många gånger andas du varje dag? Uppskattningsvis c:a 20–25 000 ggr/dag. Om du varje gång andas genom att lyfta bröstkorg och axlar för mycket, överanstränger du alltså dina muskler runt hals och nacke många tusen gånger per dygn. Inte undra på att dessa muskler blir trötta och krampar.

Genom samma muskler går nerver och blodkärl till ditt huvud. Visst låter det då logiskt att spänningar i dessa muskler kan påverka ditt huvud? Självklart kan huvudvärk bero på flera olika saker och bör utredas på rätt sätt, men det är helt ofarligt att lära sig mer om andning och praktisera den kunskapen. För oss som hjälper människor att må bra är det kul att möta alla som lärt sig mer om andning och på så sätt dragit ner på eller helt slutat att äta mediciner mot smärta. Lär dig mer om din andning och fortsätt prestera och må bra på jobbet.

Här följer ett enkelt andningstips som du kan göra i alla positioner – i förebyggande syfte men också perfekt när du känner att stressen ökar. Blunda. Lägg gärna en hand på magen. När du andas in, räkna till fem, vänd och andas ut och räkna till fem. Upprepa så en liten stund eller så länge du vill. Känn hur luften fyller näsborrarna, fortsätter ner i luftstrupen, får magen att expandera lite, innan den går upp och ut igen på utandning och ger lättnad i kroppen. Enkelt, skönt, rent.