Köpvillkor

Välkommen att handla från Ergoff Miljö AB, organisationsnummer 556595-7809. Vi säkerställer en trygg e-handel bland annat genom att till fullo uppfylla de regler som finns i konsumentköplagen för privatkonsumenter och i köplagen för företag. 

Information köpvillkor e-handel
Företag Ergoffs nätbutik www.ergoff.se riktar sig främst till företag med organisationsnummer. I denna handel mellan företag förhåller sig Ergoff till köplagen. Det innebär att företag i laglig mening ej har ångerrätt.

Vår ambition är att ha nöjda kunder och tillgodose deras krav i relation till marknaden, lagarna och med hänsyn till Ergoffs lönsamhet. Eventuell retur av felfria varor ska först ha ett godkännande från Ergoff Miljö AB. Retur av felfritt gods krediteras dock aldrig mer än 75 % av fakturerat belopp – returfrakt tillkommer. Vid retur skall originalemballage alternativ likvärdigt användas. Om skador uppkommer p.g.a. dåligt emballerat gods kan kreditering ej ske. Tänk på att alltid ange ordernummer vid kontakt med oss. Retur av specialprodukter godkännes ej.
Köplagen – Riksdagen »

Privatpersoner När privatpersoner handlar i Ergoffs nätbutik är det två lagar vi som företag behöver förhålla oss till, ”E-handelslagen” samt ”Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DAL)”. E-handelslagen ställer krav på att viss information ska lämnas till våra köpare: vårt företagsnamn, organisationsnummer, e-post, att det är tydligt vilket pris produkterna har m.m. Om skatter och fraktkostnader tillkommer ska det specificeras. Distansavtalslagen innebär bland annat att konsumenterna har 14 dagars ångerrätt från det att köparen tagit emot produkten. Ångerrätt gäller dock inte specialprodukter.
E-handelslagen Riksdagen »
Distansavtalslagen (DAL) Riksdagen »

Information köpvillkor för icke e-handel
Företag När företag handlar produkter och tjänster från Ergoff är det ”Köplagen” vi förhåller oss till. I den finns bland annat ingen ångerrätt såvida det inte är ett reklamationsärende.
Köplagen Riksdagen »

Privatpersoner När privatpersoner handlar produkter och tjänster från Ergoff förhåller Ergoff sig till ”Konsumentköplagen”. Vår primära kundgrupp är just företag, men privatpersoner har också möjlighet att ta del av Ergoffs erbjudanden. Vid köp i butik/showroom gäller enligt lag ej öppet köp.
Konsumentköplagen Riksdagen »

Vår ambition är att ha nöjda kunder och tillgodose deras krav i relation till marknaden, lagarna och med hänsyn till Ergoffs lönsamhet. Eventuell retur av felfria varor ska först ha ett godkännande från Ergoff Miljö AB. Retur av felfritt gods krediteras dock aldrig mer än 75 % av fakturerat belopp – returfrakt tillkommer. Vid retur skall originalemballage alternativ likvärdigt användas. Om skador uppkommer p.g.a. dåligt emballerat gods kan kreditering ej ske. Tänk på att alltid ange ordernummer vid kontakt med oss. Retur av specialprodukter godkännes ej.

Produkter
Förutom de produkter som är köpbara i webbutiken tillhandahåller Ergoff en stor mängd produkter och lösningar framför allt inom kontorsinredning. Om du inte hittar det du söker är du välkommen att mejla dina önskemål och frågor till info@ergoff.se så återkommer vi med personliga svar, offerter, förslag med mera. Våra duktiga representanter på fältet, som bemannar stora delar av landet, har också möjlighet att besöka er för att gå igenom specifika behov, önskemål och annat.

Priser
Våra priser anges i svenska kronor (SEK) exklusive moms i samtliga kanaler. I vår ehandel kan du enkelt ställa om priserna till inklusive moms.
Priserna gäller tills vidare. För produkter som ingår i olika kampanjer gäller priserna under aktuell kampanjperiod. Efter mottagen och bekräftad beställning kan pris endast ändras på grund av omständigheter som vi inte råder över (t.ex. höjda skatter, valutaförändringar etc.) samt vid uppenbara felaktigheter i det angivna priset.

Ergoff förbehåller sig rätten att häva genomförda köp och beställningar vid tekniska fel med webshopen.

Leveranstider
I nätbutiken framgår det om varan finns på lager och om förväntad leveranstid. Då transporttiden beror på varans beskaffenhet, orderns storlek samt vart varorna skall levereras, definierar vi leveranstid med när varorna skickas från vårt lager eller från vår tillverkare.
Normalt sänds lagervaror inom 1 dygn och produkter som tillverkas mot order inom 3–6 veckor. Ring oss på 018-18 68 80 eller sänd ett mail till info@ergoff.se om du vill avtala en bestämd leveranstid.

När Ergoff Miljö AB mottagit och registrerat din order reserveras varorna i vårt ordersystem. Detta gör att vi kan garantera att "först till kvarn" också får varorna först, även om inte alla varor på beställningen finns för leverans.

Orderbekräftelse
Då vi behandlat din order får du automatiskt en orderbekräftelse via mail som du inte behöver svara på om allt ser ut att stämma i din beställning. Observera att leveranstiden är preliminär och att vi inte kan lova leverans på exakt dag. Om det är av stor vikt – t. ex. vid inflyttning, invigning etc. – och du begär det särskilt, uppdrar vi speciellt till transportören att leverera exakt dag. Detta kan innebära en extra kostnad för dig som kund och meddelas i sådana fall av Ergoff.

Fraktkostnader
Fraktkostnaden baserar sig på hur mycket du handlar. Beställning lagd i vår e-handel som överskrider 15 000 SEK exkl. moms levereras fraktfritt.

Transport
Leverans till företag sker oftast med DB Schenker. I transportuppdraget ingår normalt leverans till yttre port i gatuplan. Om din arbetsplats inte alltid är bemannad mellan 08.00–17.00 måste du ange vilka tider det är obemannat, alternativt begära telefonavisering för 70 kr extra. Uppbärning i t.ex. trappor kan inte garanteras. Om annan transportlösning önskas måste detta anges och kan då komma i fråga för extra debitering. Ansvaret för varan övergår till kunden i samband med att transporthandlingarna signeras av kunden. Om synliga emballageskador eller misstanke om transportskada på godset föreligger ska detta anmälas till chauffören direkt. Dold transportskada MÅSTE anmälas till oss inom tre dagar för att transportskadan ska kunna godkännas. I samband med detta bör emballage sparas.

Leverans till privatpersoner sker för varor under 20 kg med DB Schenker Privpak. Varorna hämtas då ut vid ditt närmaste utlämningsställe för ombud. Du får SMS-avisering om var och när du kan hämta ut dina varor. Större gods levereras med DB Schenker på dagtid. Du får då en telefonavisering (kostnadsfritt) från DB Schenker där utkörningsdag, samt om det blir för- eller eftermiddag, avtalas. Om DB Schenker kört ut till din adress utan att du är där anses deras uppdrag fullgjort och du får antingen hämta varorna på DB Schenkers terminal eller betala extra för en utkörning till. Ansvaret för varan övergår till kunden i samband med att transporthandlingarna signeras av kunden. Om synliga emballageskador eller misstanke om transportskada på godset föreligger ska detta anmälas till chauffören eller utlämningsombudet direkt. Dold transportskada måste anmälas till oss inom tre dagar för att transportskadan ska kunna godkännas. I samband med detta bör emballage sparas.

Betalning
Direktfaktura
Fakturering direkt från Ergoff Miljö AB erbjuds till kreditgodkända aktiebolag, offentliga organisationer och myndigheter. Vid direktfakturering skickas fakturan direkt från Ergoff med vanligtvis 30 dagars netto. Ergoff förbehåller sig rätten att kreditpröva kunden och ev. meddela andra betalningsvillkor om detta är erfoderligt.

Klarna
I samarbete med Klarna Bank AB erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, direktbetalning och kortbetalning för privatpersoner. Vår orderbekräftelse och faktura från Klarna skickas ut via mail eller till folkbokföringsadressen i samband med att ordern skickas från oss. Fakturan har en förfallotid på 14 dagar. Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos Klarna.se

Klarna Checkout
Ergoff Miljö AB använder Klarna Checkout för privatkunder. Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t.ex. banker. Om du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort.

Kortbetalning
Kortbetalning med VISA/MasterCard erbjuds till företag, organisationer och privatpersoner inom Europa. Partner för kortbetalning är Bambora.

Betalning med VISA eller Mastercard är mycket enkelt. Se till att ha kreditkortet nära till hands när du skall handla - på kreditkortets framsida finns kreditkortsnummer samt utgångsdatum och på baksidan hittar du din verifieringskod (CVV2) som behövs vid betalning. All känslig information hanteras säkert i krypterad form för att ingen utomstående skall få tag på informationen.

Collector-faktura
Vid val av faktura som betalninsmetod från Collector så knappar man in sitt personnummer och identifierar sig med Mobilt BankID. Collector genomför en snabb kreditprövning som bara tar några sekunder och meddelar om köpet gått igenom eller ej.  Fakturan skickar Collector direkt till konsument som kan välja att betala hela summan inom 14 dagar eller att delbetala i upp till 24 månader.

Garantier
Produkter beställda i Ergoffs webshop och som levererats av Ergoff har i regel minst 2 års garanti. I enstaka fall kan det däremot vara så att tillverkare och underleverantörer till Ergoff erbjuder något kortare garantitid, varför Ergoff då förbehåller sig rätten att hänvisa till underleverantörens/tillverkarens villkor. För att undvika missförstånd rekommenderar vi därför dig som kund att alltid fråga efter garantitid om detta inte framgår tydligt innan köp. Kontakta alltid Ergoffs kundtjänst innan en ev. retur p.g.a. reklamation.

Returer/Reklamationer/Fraktskador
Om du vill returnera/reklamera eller blivit utsatt för en fraktskada fyll i vår RMA-blankett. Ifylld blankett sänds till rma@ergoff.se. Vi återkommer till dig med vidare information och beslut om åtgärd. 

Registrering och hantering av personuppgifter
Att skapa ett eget konto och inloggning är frivilligt, men underlättar för dig som är återkommande kund. I det fall du väljer att skapa ett konto så lagras personuppgifterna av oss. Dina personuppgifter på www.ergoff.se skyddas med ditt användarnamn och lösenord.

Vi värnar om din integritet och du ska känna dig trygg när du anförtror oss dina personuppgifter. Vi utgår från gällande dataskyddslagstiftning i all hantering av personuppgifter. Du kan ta del av Ergoffs policy för behandling av personuppgifter här på hemsidan under fliken ”Om oss” och ”Behandling av personuppgifter”.

Utomlandsbeställningar
Ergoffs webbutik säljer och levererar varor, förutom inom Sverige, endast till Norge, Danmark och Finland.

Utdrag från www.toll.no gällande personnummer
Bruk av fødselsnummer ved fortolling Når du deklarerer en vare til Tolletaten, må du også oppgi fødselsnummeret ditt ved deklareringen. Hvis en annen enn du selv deklarerer varene på vegne av deg (for eksempel transportøren, når du handler på utenlandske nettsider), trenger vedkommende fødselsnummeret ditt i deklareringen til Tolletaten. Du kan derfor bli bedt om å oppgi fødselsnummer (11 siffer) når du handler i utenlandske nettbutikker. Hvis du ikke ønsker å oppgi fødselsnummeret til nettbutikken, kan du spørre nettbutikken om du kan oppgi nummeret direkte til transportøren hvis han har behov for det.

Till sist – är du nöjd?
Meddela oss omgående om det är något du inte är nöjd med så lovar vi att göra vårt bästa för att hjälpa till. Gör oss en tjänst och tipsa dina vänner och affärsbekanta om du är nöjd med oss. Vi existerar och utvecklas sedan starten 1995 av ett enda skäl och det är genom nöjda kunder som fortsätter att handla av oss. Vi är ödmjukt medvetna om detta och gör vårt bästa för att hjälpa dig till en bättre lösning så att du ska kunna må bra, trivas och göra ett ännu bättre jobb.