Bästa julklappen

Snart 1:a advent, jul och lugna dagar? Kanske inte? 
December är i alla fall en fin månad fylld av möjligheter till mys och vila. Ta hand om den och allt som betyder något för dig på bästa sätt. Det kommer att få dig och dina nära att må bra – det är ni värda.

Men mitt i julklappsjakten och strävan efter den perfekta julkänslan är det kanske lite extra TID, EN KRAM, NATUREN, SKRATT, SÖMN eller något annat som ger dig och dina kära den bästa återhämtningen. Kanske den bästa present som vi alla kan ge och få?
 
Stanna upp, tänk till, gör bra val och prioritera. Det blir inte alltid perfekt här i livet, men om du gör så gott du kan får du också möjlighet att känna stolthet, vilket i sig ger en stunds återhämtning. Kom ihåg att det inte är stress som är farligt och gör oss sjuka, det är bristen på ÅTERHÄMTNING! Denna månad är förhållandet mellan stress och återhämtning högaktuellt.

Detta blir Ergoffs sista nyhetsbrev för i år, så ”God Jul och Gott Nytt År” i förskott. Sköt om dig!

 

KONTAKT

 
Kontakta oss på Ergoff

Kontakta oss på Ergoff
Ring: 018-18 68 80
Mejla info@ergoff.se

 
En daglig promenad är en bra fysisk aktivitet
Lagom är bäst

Ryggbesvär, stelhet och smärta i händer, armar, skuldror och nacke utgör en stor del av orsakerna till sjukfrånvaro, men en ofantligt mycket större del av ohälsonärvaro i olika grad.

På senare år har en mängd samstämmiga forskningsresultat från hela världen visat att stillasittande och passiv livsstil toppar listan över bidragande orsaker till risk för hjärt- och kärlsjukdomar, övervikt, blodsockerrubbbningar som kan leda till diabetes, inflammatoriska sjukdomar och i vissa fall även olika cancerformer. Detta är faktorer som inte kompenseras nämnvärt av att man tränar 3–4 gånger per vecka om man i övrigt har en stillasittande tillvaro.

Men den aktivitet som krävs för att bryta mönstret kan vara så lite som att t.ex. regelbundet resa sig upp och arbeta stående, ta en paus ute i friska luften eller sträcka på sig några minuter, ta lunchpromenader etc. En studie visade att medarbetarnas dåliga kondition ger en förlust på 35 miljarder kronor varje år för de 100 största svenska bolagen. Många orkar helt enkelt inte vara produktiva en hel arbetsdag. Totalt kostar ohälsan de största bolagen 74 miljarder kronor om året.

Lagom och anpassad fysisk aktivitet är aldrig fel. Det är inaktivitet och överdriven prestationsträning med för lite återhämtning som vi mår dåligt av. Arbetsgivare som uppmuntrar och skapar möjlighet för sin personal till individuellt anpassad fysisk aktivitet, kommer att få medarbetare som presterar bättre på jobbet och i vardagen. Att träna, få skratta och vara nöjda tillsammans ger snabbt positiva resultat och hjälper oss att må bra på jobbet och hemma.

 

Stolsinställning av ergonomispecialist från Ergoff

Inställningen har betydelse

Har du just köpt en ny stol eller ny ergonomiprodukt till kontorsarbetsplatsen? Eftersom du spenderar mycket tid på din kontorsarbetsplats blir det extra viktigt att produkterna du använder är rätt inställda. Därför är det också mycket uppskattat att få hjälp med hur produkterna ska användas, vad som gör bäst nytta för kroppen och med en genomgång av vilka möjligheter produkterna tillåter.

En ergonomispecialist från Ergoff kan hjälpa dig med allt detta – att ställa in din nya stol/ergonomiprodukt efter önskemål och behov. Du får en grundlig genomgång av alla funktioner och finesser, så att produkten kommer till sin fulla rätt och kan utnyttjas optimalt för bästa ergonomi och din fortsatta hälsa på jobbet.

 

Lymfsystemet liknar trädens grenverk

Lymfsystemet – kroppens grenverk

Lymfa betyder ”klart vatten” på latin. När din kropp är i balans kan lymfan flöda fritt och friskt för att utföra alla dess viktiga uppgifter i din kropp. Lymfan håller din kropp ren och hjälper till att bl.a. bekämpa infektioner, ”transportera” fett och reparera celler.

Lymfan sprider sig likt trädets grenar för att nå ut till alla delar av hela kroppen. Rätt andning, en god kroppshållning, regelbunden rörelse, god sömn, naturlig näring och rent (ej kolsyrat) vatten ger din lymfa chansen att sköta sin uppgift.

 

 

Andas på rätt sätt och slipp onödig huvudvärk

Mota huvudvärk genom att andas på rätt sätt

Hur många gånger andas du varje dag? Låt oss säga att det blir c:a 20–25 000 ggr/ dag. Om du då andas genom att lyfta bröstkorg och axlar för mycket, spänner du följaktligen också dina stackars muskler runt hals och nacke c:a 20–25 000 ggr/ dag. Inte undra på att dessa muskler blir trötta och ställer sig i kramp. Genom samma muskler går nerver och blodkärl till ditt huvud. Visst låter det då logiskt att musklernas spänningar kan påverka ditt huvud?

Självklart bör huvudvärk utredas på rätt sätt men det är helt ofarligt att lära sig mer om andning. För oss som hjälper människor att må bra, är det häftigt att möta alla som lärt sig mer om andning och på så sätt minskat ner eller helt sluppit att fortsätta äta mediciner.  Ta därför kontroll på din andning, fortsätt prestera och må bra på jobbet!

Det finns massor av andningstips – här nedan är två:

 

 
 
Vill du prenumerera på Ergoffs nyhetsbrev och få det i din mail, anmäler du ditt intresse för brevet på https://www.ergoff.se/kunskap/nyhetsbrev.html.
Du kan sedan närsomhelst avregistera dig genom att klicka på länken ”Avregistrera mig »” längst upp under brevhuvudet.
DELA PÅ  
Dela på Facebook
 
Dela på Twitter
 
Dela på LinkedIn