Mindre dagsljus väntar

Jag hälsar dig välkommen att läsa höstens tredje ”Må bra på jobbet”-brev från Ergoff. Dagarna mörknar allt tidigare men luften är alltjämt frisk därute, så jag påminner om att planera för utomhustid och då gärna på förmiddagen. Tillbringar du mycket av dagen inomhus så försök sitta/stå nära fönstret när det är möjligt. Förkylningarna anfaller också denna tid på året, så se också till att äta mat med bra näring. I detta brev kan du läsa mer om hur du kan lysa upp arbetsdagen, hur du kan förebygga en del huvudvärk och hur du avlastar och skapar rörelse på kontor.

I detta nummer får du bl.a. några tips på hur du kan slippa förkylningar i höst och hur du motar och behandlar musarm. Du kan också läsa om vilka risker som finns med öppna kontorslandskap om du inte gör rätt. Dessutom får du återigen chans att upptäcka Ergoffs uppskattade utbildning om ergonomi vid kroppsarbete.

 

KONTAKT

 

 Torbjörn Pettersson
 Telefon dir: 070-791 72 65
 Telefon vxl: 018-18 68 80

 

Känn dig varmt välkommen att höra av dig om du har frågor, vill ge feedback eller har önskemål. Vi på Ergoff arbetar vidare för att du och dina kollegor ska fortsätta må bra på jobbet. 

Vinn Ergoffs kit för kontorsgympa
Träna på kontoret med Ergoffs träningskit

Vinnare av höstens andra kontorsgympakit!

Höstens andra kontorsgympa kit går till Navigatorcentrum i Olofström, Blekinge. Olofströms kommun jobbar med arbetssökande ungdomar och deras friskvårdsarbete, där de inkluderar deltagare (kund) i sina egna insatser, är ett väldigt bra exempel på att god hälsa ”smittar” och om deltagaren (kunden) också mår bra är det lättare att nå gemensam framgång. Läs nedan och inspireras av hur de lyckats: ”Vi har promenader på schemat varje dag där vi i personalen tar ungdomarna med oss ut på en promenad. Vi har träningspass schemalagda varje vecka där vi går till en träningslokal och rör på oss, vi gymmar, och kör olika grupp-pass, alltid deltagare tillsammans med personal. I våras köpte vi in egna träningsredskap som finns tillgängliga i våra lokaler för alla, vi tar med redskapen ut på gräsmattan och kör ett pass ibland. Vi pratar mycket friskvård hos oss hela tiden, inte bara träningsbitar, utan även vikten av att äta rätt, sova och inte stressa. Hälsa är den röda tråden genom hela vår verksamhet, det sitter i väggarna. Några av oss är utbildade Hälsoinspiratörer och vi sprider hela tiden budskapet av vikten att röra på sig och hitta den träningsformen som är rätt för just mig, det finns så mycket att välja på.”
Cecilia, Navigatorcentrum
Obs! Bara prenumeranter kan vara med och tävla.

 
Huvudvärk blir ofta ifrågasatt
Huvudvärk – ett ofta ifrågasatt sjukdomstillstånd

Två miljoner svenskar lider av besvärande huvudvärk. 200 000 har så stora problem att de har svårt att sköta jobbet. Inte sällan bemöts de drabbade av misstro och okunskap, inte minst på arbetsplatsen. Migrän och spänningshuvudvärk orsakar de flesta besvären, men stress, oro, ångest, depression och andra psykiska orsaker är också utlösande faktorer till huvudvärk.

Den forskning som finns på området är mest studier av migrän och det har visat på en tydlig koppling till en genetisk faktor.
  – I teoretiska modeller har man kommit fram till att ungefär hälften av problemet är genetiskt betingat medan resten är miljöfaktorer, säger Mattias Linde, professor i neurologi och läkare med expertkunskaper om huvudvärk (hämtat från tidskriften Kollega).

Här följer 10 ofarliga tips på hur du kan förebygga, lindra och till och med bota din huvudvärk:
• Lär dig andas på rätt sätt. Anmäl dig till en yogaklass eller lär dig mer på egen hand.
• Stärk din kondition. Bara genom att ta raska promenader ökar du din motståndskraft.
• Arbeta med god ergonomi. Ljus, ljud, kroppshållning påverkar cirkulationen till huvudet.
• Prioritera sömnen. Känn efter när du sover som bäst. Försök skapa den dagen igen.
• Drick lagom med vatten. Många fall av huvudvärk beror på uttorkning.
• Ät regelbundet och naturligt. Försök hålla blodsockret på jämn nivå.
• Informera din chef och dina kollegor om huvudvärken och hjälps åt att förebygga den.
• Ta kontroll på skärmtiden. Måste du ändå titta på en skärm. Gör ett avbrott var 20:e minut.
• Försök vistas utomhus lite mer, gärna på fm. – ta en stund för dig själv och gå ut och andas.
Om huvudvärken ändå kommer. Se till att du kan gå undan till någon tyst, mörk och sval plats.

 

Dagsljuslampa på kontoret
Lys upp i höstmörkret

Att ljusets betydelse för vår hälsa är stor vet vi. Med höstens snabba frammarsch följer kortare och svagare dagsljus och det påverkar ju som alltid ljuset och arbetsmiljön inomhus.

När kollade du senast av ljuset på din arbetsplats? Kanske har ni byggt om? Kanske har ni introducerat ett aktivitetsbaserat kontor där medarbetare med olika behov nyttjar samma arbetsplats? Kanske är det dags för en ny ljusgenomgång?

Enligt en undersökning gjord av Belysningsbranschen anger 6 av 10 att de arbetar i dålig belysning. Lika många tycker att belysning är ett område som det bör satsas extra på, men endast 7 procent upplever att så är fallet. I många fall handlar det om dålig allmänbelysning, men den individuella anpassningen på varje arbetsplats är minst lika viktig. 

 

 

Pausövning – sträck på dig och böj dig åt sidan
Fem enkla pausövningar

Jag och Ergoff har förmånen att besöka alla möjliga arbetsplatser och träffar då på personal som ofta är stillasittande, fysiskt belastade och inte sällan stressade (positivt i sammanhanget är att många ändå upplever att de är välmående). En positiv trend oavsett hur och var arbetet sker är att fler och fler inför regelbunden och enkel pausrörelse på arbetstid.

Prova under tre minuter att:
• Böja dig bakåt 5 gånger, gärna med fötterna brett isär
• Sträck på dig och böj dig åt sidan några gånger
• Spring på stället i 15 sekunder
• Stå på ett ben och luta dig åt olika håll
• Rulla på axlarna i 30 sekunder, gärna bakåt

 

Underarmsstöd avlastar armarna
Avlasta armarna

I Arbetsmiljöverkets föreskrifter för bildskärmsarbete står att det ska finnas tillräckligt mycket plats för underarmarna att vila på i anslutning till tangentbordet. När du avlastar armarna så minskar påfrestningarna på både nacke och skuldror.

Ett underarmsstöd skapar detta utrymme och ger ett mjukt stöd för underarmarna samtidigt som dina händer kommer i position strax över tangentbordshöjd.

 
 
Vill du prenumerera på Ergoffs nyhetsbrev och få det i din mail, anmäler du ditt intresse för brevet på https://www.ergoff.se/kunskap/nyhetsbrev.html.
Du kan sedan närsomhelst avregistera dig genom att klicka på länken ”Avregistrera mig »” längst upp under brevhuvudet.
DELA PÅ  
Dela på Facebook
 
Dela på Twitter
 
Dela på LinkedIn